emailadres wachtwoord

Plusklas Eelde

Hier lees je al het nieuws rondom plusklas Eelde, de gezamenlijke plusklas van OBS De Veenvlinder en OBS De Westerburcht.

Groepsagenda

Geen activiteiten

Groepsnieuws

Verslag thema 2: het heelal

21-02-2019
Zowel in de midden- als de bovenbouw heeft de afgelopen periode het heelal centraal gestaan. Rense, de vader van Luuk, heeft een inspiratie-hoorcollege gegeven waarin superveel deelonderwerpen geïntroduceerd werden, zoals het zonnestelsel, zwarte gaten, supernova’s, etc. Naar aanleiding hiervan hebben de bovenbouwleerlingen een onderwerp gekozen dat hen intrigeerde en dat ze middels een werkstuk verder wilden uitdiepen.

De middenbouw leerlingen hebben een planeet “geloot” waarvoor ze een ruimtemissie gingen voorbereiden. Ze hebben onderzoek gedaan naar hun planeet door er een muurkrant over te maken, om vervolgens, met behulp van deze informatie, de missie uit te voeren. Alle leerlingen hebben ervoor gekozen dit in stripvorm te doen: het resultaat zal ik (wanneer de laatste plaatjes afgemaakt zijn) zo snel mogelijk met u delen.

Veel planeten en sterrenbeelden zijn vernoemd naar Griekse goden. Deze goden maakten veel gekke dingen mee. Elisabeth, de moeder van Hiske, heeft daar prachtige verhalen over verteld.

De middenbouw heeft een expeditie uitgevoerd naar de planeet Moendoes. Als echte wetenschappers hebben ze zich gebogen over allerlei vragen rondom deze mysterieuze planeet. Door de bewoners en hun mysterieuze gewoonten te bestuderen, vonden ze antwoord op hun vragen, die ze vervolgens publiceerden. Loes en Luuk D hebben de meeste  publicaties achter hun naam en hebben uiteindelijk gewonnen.

Sinds kort hebben we een aantal Smart Games in de kast liggen. Als de kinderen binnenkomen en de les is nog niet begonnen, dan kunnen ze eentje uit de kast pakken en de bijbehorende raadsels proberen op te lossen. We hebben onder andere IQ Puzzler Pro, Jumpin’, Asteroid Escape en Squirrels Go Nuts!

De “kom-in-de-klas” dag voor de ouders is druk bezocht. Omdat het interessant is om een afgeronde activiteit bij te wonen, hebben we in zowel de midden- als de bovenbouw een experiment uit het Vooruitwerklabboek uitgevoerd. De middenbouw heeft een rij dominostenen dusdanig opgesteld dat er zoveel mogelijk afstand tussen de eerste en de laatste steen ontstaat wanneer je ze omgooit. De bovenbouw heeft een ontwerp gemaakt voor een boot van aluminiumfolie die zoveel mogelijk lading, in de vorm van knikkers, kan vervoeren. Dat hebben we uiteraard ook getest.

De bovenbouw is eerder gestopt met het heelal, omdat groep 8 graag zelf een laatste thema wilde kiezen. Dit is het project “geschiedenis op de kaart” geworden. Hierover meer in een volgend verslag. De middenbouw heeft voor het volgende thema gekozen voor de oceaan, een super interessant onderwerp, waarin we veel nieuwe dingen gaan leren.

Thema 1: programmeren

18-11-2018
Het thema programmeren zit erop! Gedurende zes weken hebben al onze
activiteiten gedraaid rondom dit thema. We hebben kennissessies gehouden over o.a. binaire codes, algoritmes, als-dan kettingen en over propositielogica. In de bovenbouw hebben we gefilosofeerd over wanneer robots maatschappelijk toelaatbaar zijn en wanneer juist niet. Martijn, de vader van Sander, heeft een workshop gegeven over Scratch, een visuele programmeertaal. Samen met de  kinderen heeft hij een voorbeeld-game gebouwd. Daarna zijn de kinderen zelfstandig aan de slag gegaan met een game. In de bovenbouw hebben ze er zelfs levels en een oplopende moeilijkheidsgraad aan gekoppeld. Rikste, een wiskundedocente van het Maartenscollege, heeft een interactieve les gegeven over propositielogica. De kinderen kunnen nu logische formules als ­­­­­­­­¬A Ʌ B --> C uitbeelden met armen en benen (A = linkerarm omhoog, B = rechterarm omhoog, C = springen). Naar aanleiding van de kennissessies en de andere activiteiten hebben de kinderen een eigen leervraag opgesteld: iets wat hen echt interesseerde, wat hen echt triggerde, hebben ze verder onderzocht. Aan het einde van het thema hebben we met de bovenbouw deelgenomen aan de eerste ronde van de Beverwedstrijd, een informaticawedstrijd voor groep 5 van de basisschool tot en met klas 6 van het voortgezet onderwijs. Hopelijk mag er iemand van ons door naar de volgende ronde. Los van het thema hebben we gewerkt met het boek “De kracht in jezelf”,dat de kinderen ondersteunt in het leren leren en het inzicht geven in het eigen denken. Zowel in de boven- als in de middenbouw heerst een hele fijnesfeer. Kinderen zijn gemotiveerd en enthousiast, ze denken hardop en komen met de mooiste ideeën en delen de interessantste feiten. Het maakt niet uit op welke school je zit: leerlingen van beide scholen gaan fijn met elkaar om en werken samen alsof ze elkaar al lang kennen.